Czym jest personalizacja wyników wyszukiwania w Google?

Już od wielu lat Google dąży do tego, by prezentować nam jak najbardziej dopasowane treści. Personalizacja wyników wyszukiwania była więc czymś nieuniknionym. Oznacza to, że rezultaty w SERP mogą różnić się w zależności od różnych czynników – z tym zgadzają się zarówno twórcy algorytmów Google, jak i specjaliści SEO i SXO. Co powinniśmy wiedzieć o personalizacji wyników w Google?

Kiedy pojawiła się personalizacja wyników wyszukiwania?

Choć od początku powstania Google, było wiadomo, że algorytmy będą musiały przechodzić różne zmiany, by jak najlepiej prezentować treści w wynikach wyszukiwania, nie od razu pomyślano o możliwości prezentowania różnych treści w zależności od odbiorcy.

Pierwszy raz o personalizacji wyników wyszukiwania zrobiło się głośno w 2004 roku, gdy w ramach Google Labs powstał pomysł, by przetestować tego typu rozwiązania. Efekty testów były na tyle interesujące, że już rok później postanowiono wdrożyć personalizację do głównego algorytmu wyszukiwarki, dla wszystkich zalogowanych użytkowników.

Następnie wdrożono prace nad wprowadzeniem zmian dla wszystkich użytkowników, także tych niezalogowanych w usługach Google. Taka aktualizacja miała miejsce w 2009 roku. Od tamtej pory personalizacja wyników wyszukiwania jest stale doskonalona – kolejna ważna zmiana nastąpiła w 2013, dzięki aktualizacji Hummingbird (Koliber). Wówczas wdrożono rozwiązanie, dzięki któremu algorytm stara się zrozumieć zawartą na stronie treść i intencję użytkownika podczas wyszukiwania konkretnych haseł.

Na czym polega personalizacja wyników wyszukiwania w Google?

Personalizacja wyników w Google to mechanizm pozwalający prezentować dopasowane wyniki wyszukiwania w oparciu o kilka czynników. Jednym z najbardziej zauważalnych jest lokalizacja: zupełnie inne rezultaty otrzymamy wpisując „restauracja włoska” jeśli znajdujemy się w Krakowie, a inne będąc we Wrocławiu. To jednak nie jedyny element personalizacji, jaki Google bierze pod uwagę.

Algorytmy wyszukiwarki wykorzystują również informacje o użytkowniku (płeć, wiek, zainteresowania), urządzenia z którego korzysta, historię wyszukiwania, informacje z pozostałych usług Google, a czasem również zachowanie użytkownika i połączenia w mediach społecznościowych. Warto pamiętać, że dotyczy to głównie użytkowników zalogowanych. Ci, którzy nie są zalogowani do usług Google również mają do czynienia z personalizacją wyników wyszukiwania, jednak w ograniczonym stopniu. W ich przypadku personalizacja zależna jest od lokalizacji oraz czasu przechowywania danych.