Tworzysz swoją stronę internetową? Zobacz, jakich tekstów do witryny potrzebujesz

Czy teksty na stronę internetową da się zaprojektować w jeden dzień? Może się wydawać, że tak. Szczególnie jeśli prowadzi się daną działalność od wielu lat i wie się o niej niemal wszystko. Tymczasem wiele osób mierzy się z różnymi wątpliwościami w trakcie tworzenia – choćby niewiedzą odnośnie do liczby tekstów, przejrzystej prezentacji informacji na stronie oraz wyboru najważniejszych z punktu widzenia odbiorcy danych. W poniższym artykule znajdziesz podpowiedzi dotyczące rodzajów treści w witrynie oraz wskazówki dotyczące ich projektowania.

Treść na stronę główną

Projekt graficzny i tekstowy strony głównej to nie lada wyzwanie. Trzeba zadbać o doświadczenia osoby, która po raz pierwszy trafi pod dany adres internetowy (a nie o swoje odczucia). Użytkownik ma odgrywać główną rolę podczas planowania treści. W związku z tym strona powinna odpowiadać na 5  pytań, które pojawiają się w umyśle odbiorcy, gdy odwiedza on witrynę. Należy do nich:

  • Co to jest?
  • Co tu dają?
  • Co tu mogę zrobić?
  • Dlaczego powinienem być tutaj, a nie gdzie indziej?
  • Od czego mam zacząć?

Warto odpowiedzieć na te pytania, a następnie zadbać o dopasowany do nich układ strony internetowej.

Tekst sprzedażowy, czyli oferta

Treści sprzedażowe zdecydowanie wpływają na to, czy potencjalny klient stanie się rzeczywistym. Projektując je, jako najważniejszą zasadę należy przyjąć koncentrację na kliencie. Nie da się stworzyć skutecznego tekstu na stronę internetową z ofertą, nie znając dokładnie swoich grup odbiorców. Zanim więc przystąpisz do pisania, poznaj swoich klientów – odpowiedz sobie na pytania: gdzie pracują, co robią w wolnym czasie, gdzie mieszkają, ile mają lat, jakie wartości cenią, w jaki sposób podejmują decyzje zakupowe.

Tworząc tekst sprzedażowy na stronę internetową, skup się na tym, w jaki sposób Twoje usługi bądź produkty pomogą konsumentowi, co zmienią w jego życiu, jakie problemy rozwiążą. Podziel się też opiniami klientów, bo to one często stanowią bodziec, który ostatecznie skłania osobę do zaufania ofercie.

Pamiętaj też, że prawdopodobnie odbiorca nie funkcjonuje na co dzień w Twojej branży, dlatego posługiwanie się branżowym, niezrozumiałym językiem jedynie wywoła u niego wątpliwości, a nie je rozwieje i skłoni do wyboru oferty. Pisz prosto, nie komplikuj niepotrzebnie i wczuj się w potrzeby klienta. Jeżeli potrzebujesz specjalistów, którzy zaprojektują dla Ciebie strony internetowe w Lublinie oraz treści do poszczególnych zakładek, sprawdź ofertę IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe

Tekst na stronę „o mnie” lub „o firmie”

Treść prezentująca firmę może się wydawać mniej ważna od treści na stronie głównej oraz ofertowej. Jednak statystyki wskazują, że nie warto jej traktować lekceważąco. Zakładka z treścią „o mnie”, „o nas”, „o firmie” należy bowiem do najczęściej odwiedzanych. Gdy użytkownik już zapozna się z ofertą, będzie chciał sprawdzić, kto odpowiada za usługi czy produkty. Prawdopodobnie będzie się zastanawiał, czy może w pełni zaufać danej osobie i odwiedzi zakładkę „o mnie”.

Omawiany rodzaj tekstu na stronę internetową może sprawić spore trudności komuś, kto nigdy nie pochylił się nad zagadnieniem zrozumiałego opisywania siebie w kontekście prowadzonej działalności. W treści „o mnie”, podobnie jak w innych typach tekstów, warto skoncentrować się na odbiorcy, który często zastanawia się nad tym, czy ta konkretna osoba bądź firma jest w stanie pomóc mu w rozwiązaniu problemu, czy jest w tej kwestii specjalistą, a jeśli tak – to co potwierdza jej profesjonalizm.

Pamiętaj też, że ludzie często nie zdecydują się na zakup produktu od kogoś, kogo w jakiś sposób nie polubią. Dlatego warto przedstawić się nie tylko jako specjalista, ale jako „człowiek” i napisać coś o swoich zainteresowaniach oraz wartościach.

W przedstawieniu siebie może pomóc elevator pitch, czyli mowa windowa. Wyobraź sobie, że na opisanie siebie masz jedynie tyle czasu, ile zajmuje przejazd windą z parteru na trzecie piętro. Opisz w dwóch lub trzech zdaniach, kim jesteś, czym się zajmujesz i w czym pomagasz innym osobom. Elevator pitch warto wykorzystać również na stronie głównej.

Artykuły blogowe

Do ważnych na stronie internetowej treści należą również artykuły blogowe. Korzyści z prowadzenia bloga jest mnóstwo – przede wszystkim tworzenie artykułów należy do organicznych działań marketingowych, czyli niewykorzystujących płatnych sposobów dotarcia do klientów.  Za pomocą treści blogowych zbudujesz silniejszą, opartą na większym zaufaniu relację z odbiorcą. Zadbasz też o wyższą pozycję swojej strony w wyszukiwarce.

Szukając tematów artykułów, możesz skorzystać z metody TAYA: They Ask, You Answer (Oni pytają, Ty odpowiadasz). Sprawdź, jakie kwestie nurtują odbiorców w kontekście Twojej branży i oferty. Klient może na przykład szukać informacji dotyczącej kosztów danej usługi. Nie musisz przedstawiać dokładnego cennika, w artykule możesz przede wszystkim poruszyć kwestię czynników wpływających na wysokość ceny.

Teraz, gdy już wiesz, jakie treści na strony internetowe warto stworzyć oraz jak to zrobić, możesz przystąpić do działania – projektowania tekstów, a następnie ich publikacji i zdobywania z ich pomocą klientów.