Zakaz reklamy i promocji hazardu w Polsce

O ile działalność kasynowa jest w obecnym stanie prawnym w Polsce legalna to już inaczej jest z reklamami gier hazardowych, które co do zasady są zabronione. Przyjrzyjmy się więc jak wygląda.

Ustawa o grach hazardowych i jej nowelizacja

Kwestię szerokorozumianej działalności hazardowej i bukmacherskiej reguluje w Polsce uchwalona w 2009 roku ustawa o grach hazardowych. W sposób jednoznaczny zakazuje i delegalizuje ona wszelką formę reklamy hazardu i gier hazardowych. Tyczy się to zarówno mediów tradycyjnych jak i rzeczywistości internetowej. Ustawa w pierwszej wersji była umiarkowanie liberalna wobec gier i zakładów zależnych. Pozwalała ona na reklamowanie zakładów w punkcie przyjmowania oraz na stronie internetowej stricte określonej w zezwoleniu Ministerstwa Finansów. Co ciekawe, znana w branży hazardowej strona Bonusy24.pl opisała jak działa legalne kasyno online.

W roku 2017 ustawa została znowelizowana w efekcie czego złagodniały zakazy dotyczące bukmacherów. Regulacje w stosunku do innych gier losowych nadal pozostały restrykcyjne i radykalne. Obecnie w kwestii reklamy hazardu obowiązują zasady i rozwiązania zbliżone do tych dotyczących alkoholu. Co do zasady obecnie zabroniona jest jakakolwiek forma reklamy gier hazardowych i od tej reguły nie ma żadnych wyjątków. Dotyczy to także reklam kierowanych do nieletnich, a łączących sprawność fizyczną bądź intelektualną z hazardem.

Dodatkowa regulacja dotyczy zakazu emisji w godzinach od 6 do 22 jakichkolwiek form zachęcania do tego typu gier na antenie stacji telewizyjnych i radiowych a także w kinach czy teatrach. Tyczy się to także okładek czasopism i gazet łącznie z prasą dziecięcą i młodzieżową oraz umieszczania reklam tego rodzaju w miejscach publicznych. Tutaj wyjątkami są imprezy masowe i sportowe, gdzie w sponsoring wydarzenia lub poszczególnych zawodników zaangażowana jest firma bukmacherska.

Tylko w porze nocnej

Po przeprowadzonej w 2017 roku wspomnianej wyżej nowelizacji dopuszczalna jest reklama zakładów wzajemnych, jednakże tylko i wyłącznie w porze nocnej. W sytuacji sponsoringu, kiedy firma organizująca zakłady wzajemne patronuje zawodnikom lub imprezom sportowym to wówczas emisja takich spotów nie jest ograniczona czasowo i może się odbyć o każdej porze dnia i nocy. Tutaj nastąpiła istotna zmiana w względem oryginalnej wersji ustawy, w której takiej możliwości nie było. Zostało jednak jedno ograniczenie w kwestii sponsoringu. Otóż nie można w reklamie prezentować jednocześnie logo i nazwy firmy. Przepis narzuca konieczność wyboru jednego z elementów.

Bezwzględne warunki reklamy bukmacherki

Reklama zakładów bukmacherskich, ta dopuszczona w ramach wyjątków od zakazu, obwarowana jest szeregiem sztywnych warunków. Pierwszym z nich jest obowiązek umieszczenia w trakcie reklamy informacji o zezwoleniu na urządzanie przez dany podmiot zakładów gier. Musi pojawić się ostrzeżenie o konsekwencji uczestnictwa w nielegalnych grach hazardowych oraz wzmianka o niebezpieczeństwie uzależnienia. Istnieje ponadto całkowity zakaz sugerowania potencjalnym klientom działania uspokajającego czy też relaksującego hazardu, nie wolno też wspominać, że udział w grze może rozwiązać problemy finansowe bądź też osobiste. Ponadto organizator nie może w żaden sposób aktywnie namawiać uczestników aby ci obstawiali wyższe stawki w zamian za wyższe szanse na wygraną, ani wskazywać na częsty udział pod pozorem, że sporadyczne okazjonalne typowanie jest czymś niewłaściwym. Kolejnym zakazem jest tworzenie reklamy zakładów wzajemnych, które mogłyby wywoływać skojarzenie ich z nauką, pracą, atrakcyjnością seksualną, powodzeniem osobistym lub zawodowym.

Reklama stacjonarna

Ustawodawca w przepisach umożliwił bukmacherom oraz kasynom na reklamę i promocję wewnątrz ich lokali, w miejscu gdzie jest prowadzona gra. Baner z nazwą oraz rodzajem prowadzonej działalności może też zostać umieszczony na zewnątrz tegoż budynku. Ta sama zasado obowiązuje w przypadku strony internetowej i bukmacher może się mający zarejestrowaną w Ministerstwie Finansów witrynę może się na niej reklamować oraz przyjmować zakłady.

Salony gier na automatach mają, zarówno stacjonarnie jak i w wersji on-line na stronach hazardowych, permanentny zakaz promocji jakichkolwiek produktów bankowych, takich jak kredyty oraz pożyczki. Zakazy i ograniczenia reklamy hazardu mają za cel ograniczenie negatywnych skutków i wpływu hazardu na młodzież i dzieci przy jednoczesnym przeciwdziałaniu uzależnieniom od gier losowych.

Sankcje karne skutkiem łamania zakazu

Zakazy zawsze obwarowane są sankcjami karnymi za ich złamanie. W przypadku kiedy określony i objęty w ustawie zakazem podmiot prowadzący gry hazardowe złamie nałożone na niego ograniczenie musi się liczyć z konsekwencjami. Przepisy, które aktualnie obowiązują przewidują rygorystyczne sankcje karne w przypadku niedostosowania się do nich lub ich obejścia. Reklama gier hazardowych podlega pod kodeks karny skarbowy, który kwalifikuje ją jako czyn zabroniony, jako działanie promocyjne gier hazardowych. Zgodnie z artykułem 110a zakazane jest podejmowanie wszelkich działań reklamowo-promocyjnych, umieszczanie reklam oraz rozpowszechnianie informacji o sponsorowaniu. Druga sytuacja obejmuje penalizację czerpania korzyści z promocji i reklamy. W myśl ustawy oba czyby sankcjonowane są karą grzywny w wysokości do 720 dziennych stawek, przy czym jedna stawka może być nawet czterystukrotnością minimalnego ustawowego wynagrodzenia za pracę na etacie w związku z czym kara ta ostatecznie może okazać się wysoce dotkliwa dla konkretnego podmiotu. Poza grzywną sprawcy grozi też dodatkowo odpowiedzialność cywilna oraz odszkodowawcza zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.